Loading…

Beställnings- och leveransvillkor

  1. Vi levererar biljetten på det sätt du valt i samband med köpet. Du kan också ladda ner biljetten från ditt kundkonto på våra webbsidor ifall du var inloggad på kontot då gjorde ditt köp.

  2. Biljetterna kan levereras på följande sätt:

    1. En PDF-biljett som du laddar ner från vår webbutik eller som levereras till dig per e-post. Du kan själv printa ut PDF-biljetten på papper eller visa den på din telefon eller en annan mobilapparat. Försäkra dig före evenemanget om att du lyckas öppna biljetten med din telefon eller med en annan mobilapparat.

    2. Mobilbiljett från nätbutiken.

    3. Biljett köpt från Musikhusets kundtjänst och printad på biljettpapper.

    4. Postning av gruppbiljetter. Vi skickar endast gruppbiljetter per post och endast till en inhemsk adress. För tjänsten debiterar vi 10 euro per beställning. Observera att leveranstiden per post är 8–12 dagar. Musikhuset eller arrangören av evenemanget svarar inte för förseningar eller skador i leveransen.

  3. Kontrollera noggrant den biljett du fått.

  4. Ifall du inte fick din biljett i samband med betalningen eller om leveransen misslyckades, kontakta genast Musikhusets kundtjänst. Kontaktuppgifterna hittar du på www.musiikkitalo.fi/kundtjanst.

  5. En köpt biljett kan inte bytas eller returneras. Biljetten betraktas som köpt då du accepterat det valda betalningssättet.

  6. Återförsäljning av en biljett och överlåtelse av en biljett mot vederlag eller utan vederlag i samband med försäljning av en annan produkt eller tjänst är förbjudet utan uttryckligt skriftligt samtycke av evenemangets arrangör.

  7. Om du inte uppger dina kontaktuppgifter i samband med biljettköpet är Musikhuset eller evenemangets arrangör inte ansvarig i en situation där ett fel i evenemangets eller biljettens uppgifter upptäcks men där man i avsaknad av kontaktuppgifter inte kunnat nå dig. Då har köparen inte heller rätt till byte, reklamation eller ändringssökande gällande biljetten.

  8. Musikhuset fungerar som förmedlare av biljetter. Evenemangets arrangör svarar för evenemangets innehåll, såsom programmet och eventuella ändringar i det, inhibering av evenemanget och därav föranledda kostnader samt skyldigheter enligt 2 § mervärdesskattalagen (940/1999). I punkt 5 b ges närmare information om eventuella ersättningar vid inhiberade evenemang.

  9. För köp och användning av biljett kan evenemangets arrangör också ställa andra villkor som avviker från de som här angetts. Sådana undantag meddelas alltid klart och tydligt i samband med uppgifterna om evenemanget.

Betalningssätt

  1. Nätbetalningar
    Betalningarna förmedlas av Paytrail Abp (FO-nummer 2122839-7) i samarbete med inhemska banker och kreditinstitut. Paytrail Abp syns som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortkvittot och förmedlar betalningen vidare till säljaren. Paytrail Abp är ett licensierat betalningsinstitut.

    Paytrail Abp
    FO-nummer: 2122839-7
    Innova 2
    Lutakonaukio 7
    40100 Jyväskylä
    www.paytrail.com

  2. Betalningsmetoder
    Du kan betala i nätbutiken och vid Musikhusets kundtjänst med ePassi och Smartum. Vid Musikhusets kundtjänst går det dessutom att använda Edenred.

  3. Betalningssätt vid Musikhusets kundtjänst
    Musikhusets biljettförsäljning accepterar bankkort, Visa Electron samt Visa-, Mastercard- och Maestro-kreditkort. Också de ovannämnda Smartum, ePassi och Edenred accepteras. Vi tar inte emot kontantbetalning.

  4. Presentkort
    Presentkort i plast som köpts 2023 kan inom ramen för kortets giltighetstid kan användas under Musikhusets vårsäsong 2024. Om kortet har saldo och är giltigt längre än så kan det användas till biljettköp till andra evenemang som säljs i Ticketmaster Finlands system. Musikhusets eget nya presentkort kommer till försäljning måndagen den 20 maj 2024.

Officiella säljkanaler och priserOfficiella säljkanaler och priser

  1. Den officiella säljkanalen för alla evenemang i Musikhuset är husets och dess huvudaktörers – Helsingfors stadsorkester, Radions symfoniorkester och Konstuniversitetets Sibelius-Akademi – nätbutiker samt Musikhusets kundtjänst och telefontjänst.

  2. Biljettpriserna anges i marknadsföringen av evenemangen. I biljettpriset igår en serviceavgift. En beställning kan påföras andra avgifter eller debiteringar beroende på leveranssätt. Om dessa informeras kunden i samband med beställningen.

  3. Eventuella rabatter (t.ex. åt specialgrupper) uppges alltid i informationen om evenemanget. Personer med rabatterad biljett ska vara beredda att vid ankomsten bevisa sin rätt till den i biljetten nämnda rabatten.

  4. Serviceavgiften täcker kostnaderna för biljettförsäljningen inklusive dess administrering. Om ett evenemang flyttas till senare tidpunkt eller inhiberas eller om dess tidtabell ändras återbetalas serviceavgiften inte. Vi återbetalar inte heller eventuella beställnings- eller leveransspecifika debiteringar.

Reserveringar

Reserveringar gäller endast till och med den angivna förfallodagen. Reserveringstiderna varierar beroende på evenemang. Kontrollera reserveringens giltighetstid då du gör din beställning. Om biljetterna inte löses in senast på förfallodagen upphör reserveringen att gälla och de reserverade biljetterna återgår automatiskt till försäljning.

  1. Förändringar i evenemanget

  2. Du är skyldig att granska uppgifter om och ändringar i evenemanget (t.ex. tidpunkten, programmet, uppträdande) samt eventuell inhibering av evenemanget på dess webbsidor. Musikhuset eller evenemangets arrangör meddelar om eventuella ändrade tidtabeller och inhibering via de kontaktuppgifter som kunden gett i samband med biljettköpet.

  3. Om evenemanget inhiberas återbetalas biljettpriset minus serviceavgiften. Biljettpriset återbetalas inte om inhiberingen av evenemanget beror på att arrangören gått i konkurs eller är insolvent och Musikhuset redan har betalat intäkterna från biljettförsäljningen till evenemangets arrangör. Musikhuset eller evenemangets arrangör svarar inte för sådana indirekta utgifter som du kan få om evenemanget ändras eller inhiberas.

  4. I andra situationer än inhiberade evenemang beslutar och informerar evenemangets arrangör alltid om möjligheten att överföra eller återlämna biljetterna.

  5. Då ett evenemang inhiberas i en situation där du har rätt att få biljettpriset tillbaka sker återbetalningen primärt med samma betalningsmetod som du använde vid köpet av biljetten.

  6. Fel i priserna eller i uppgifterna om evenemanget: Musikhuset förbehåller sig rätten att vid eventuella fel i evenemangets pris eller i informationen om evenemanget på grund av mänskligt fel eller tekniskt eller annat skäl ändra sittplatserna inom samma priskategori eller överföra reserveringen till en annan priskategori, varvid den eventuella prisskillnaden återbetalas till kunden. Musikhuset förbehåller sig rätten att annullera köpta biljetter och återbetala biljettpriset och serviceavgiften till köparen.

Då du anländer till Musikhuset

  1. Se till att du har biljetten med dig.

  2. Inträde till evenemanget kräver en giltig biljett. Musikhuset och evenemangets arrangör svarar inte för förlorade biljetter. Om du visar din biljett med en mobilapparat, se till att batteriet har ström.

  3. Personer med rabatterad biljett ska vara beredda på att vid ankomsten bevisa sin rätt till den i biljetten nämnda rabatten.

Person- och kunduppgifter, dataskydd

Vi behandlar dina personuppgifter då vi producerar tjänster. Läs om principerna för hur vi handskas med personuppgifter från dessa länkar:

Våra dataskyddsbeskrivningar kan läsas från dessa länkar:
Musikhusets dataskyddsbeskrivning
Helsingfors stadsorkesters integritetspolicy
Radions symfoniorkesters dataskyddsbeskrivning
Konstuniversitetets Sibelius-Akademins dataskyddsbeskrivning

Lösning av tvister

Om parterna inte genom förhandlingar kan nå enighet i en konflikt om hur detta avtal ska tolkas kan konsumenten föra ärendet till konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi/sv/) för avgörande. Innan så sker ska konsumenten dock kontakta magistraternas konsumentrådgivning (www.kkv.fi/sv/konsumentarenden/konsumentradgivning).